MŠ Hry
SOUBOR HER
· Zvažte pro jakou věkovou skupinu dětí jsou jednotlivé hry určeny.
· Rozmyslete, zda některé lze hrát ve smíšené skupině dětí. Případně jak by je bylo nutno upravit.
· Přemýšlejte k jakým oblastem (RVP PV) se jednotlivé hry vztahují.
HRY BEZ POMŮCEK A NÁČINÍ
Kuba řekl
Úkol: nácvik základních pohybů a poloh, orientace v tělním schématu
Popis hry: Děti se rozmístí libovolně po prostoru tělocvičny. Učitel stojí před nimi a vyvolává: „Kuba řekl dřep, Kuba řekl vztyk, Kuba řekl lehněte si……“ Děti smí povel splnit jen pokud to řekl Kuba. Pokud povel zní jen: „ Dřep, Vztyk, Lehněte si…..“, nesmí na to děti nijak reagovat. Kdo se splete dává fant.
Varianta: Učitel zároveň předvádí polohy. Může cvičit i chybně. Děti se nesmí nechat splést.
Na sochy
Úkol: nácvik základních poloh, rovnováha
Popis hry: Učitel postupně roztočí děti za ruce. Každé dítě musí po puštění co nejrychleji zaujmou nehybnou polohu. Učitel děti sleduje a kontroluje, aby se nepohnuly. Kdo se první pohne, dává fant.
Signály
Úkol: nácvik základních poloh, postřeh, paměť
Popis hry: Určíme zvukové signály, které přísluší určitým polohám. Např. tlesknutí - leh na zádech, dupnutí - leh na břiše, úder - bubínku dřep. Děti se pohybují volně po prostoru, zazní-li signál musí zaujmout požadovanou polohu. Kdo je poslední musí dát fant nebo vypadává.
Varianta: Děti se pohybují volně na hudbu. Když se hudba vypne, zazní signál.
Lepidlo
Úkol: orientace v tělním schématu, koordinace
Popis hry: Děti jsou rozdělené do dvojic. Na pokyn si slepují různé části těla. (např. dlaně, kolena, záda…..)
Varianta: „slepené“ děti mají za úkol překonat určenou vzdálenost nebo jednoduchou překážkovou dráhu.
Hlídač a opička
Úkol: vytrvalost, postřeh
Popis hry: Ze skupiny dětí vybereme dvě, jeden představuje hlídače a druhý opičku, která utekla ze zoologické zahrady. Zbylé děti utvoří vláčky (po trojicích se spojí za sebou tak, že zadní dá ruce na ramena přednímu). Hlídač honí opičku, ta se ale může schovat tak, že se zapojí do vláčku. Pak je první dítě z tohoto vláčku automaticky opičkou a musí utíkat před hlídačem. Když hlídač opičku chytí, vymění se.
HRY S VYUŽITÍM MÍČŮ
Různá barevnost i možnost míče pomalovat jsou vlastnosti přitažlivé, stejně jako dostupnost různých velikostí a materiálů, z nichž jsou vyráběny (často i podomácku lze ze starých punčoch, hadříků, gumiček, zmuchlaného papíru, klubek… vytvořit, třeba i spolu s dětmi, dostatek motivačně zajímavých různorodých „míčů“).
Paleček a obr
Úkol: rozvoj motoriky, citu pro míč, prostorové orientace, rychlosti
Pomůcky: velký a malý míč
Popis hry: Děti stojí v kruhu. Na povel paní učitelky si co nejrychleji podávají míče v určeném směru. Cílem hry je, aby velký míč (obr) se snažil co nejdříve dostihnout malý míč (prchající Paleček). Jestliže se to podaří, paní učitelka hru zastaví a honba začne nanovo, opačným směrem.
Obměna: Jak všichni jistě vědí nemusí vždy zvítězit jen ten větší a silnější, ale i ten malý a chytrý může obrovi nahnat pořádný strach. Na povel (písknutí) paní učitelky se role vymění a Paleček začne honit Obra či naopak (změna směru).
Míče si děti nemusí pouze podávat – mohou je koulet po obvodu kruhu, zvláště starší si je mohou také přihrávat.
Veverky a kuny
Úkol: rozvoj motoriky, zatížení kardiovaskulárního systému
Pomůcky: měkké, středně velké míče (počet odpovídající přibližně počtu dětí), tři lavičky
Popis hry: Z laviček sestavených do trojúhelníku vytvoříme kurník. Do něj nanosíme všechna vajíčka (míče). Všechny děti jsou slepičkami nosnicemi, pouze dvě (až tři), vybrané paní učitelkou, hrají roli kun. Kuny vniknou do kurníku (vymezeného třemi lavičkami) a začnou řádit. Vyhazují všechna vejce ven z kurníku, aby si je později mohly odnést. Slepičky ale nelení a vajíčka sbírají a zase je nosí po jednom zpět do kurníku. (Nosí – jsou nosnice, nehážou!) Po uplynutí časového limitu (doporučeno je max. 20 – 30sek.) paní učitelka hru zastaví a spočítají se vejce, která v kurníku zůstala zachráněna. V nové hře jsou určeny jiné kuny.
Na hledače
Úkol: rozvoj motoriky, postřehu a orientace
Pomůcky: malý míč
Popis hry: Děti, vyjma jednoho (hledače), jsou v těsném kruhu v sedu pokrčmo. Děti si pod pokrčenýma nohama nenápadně posílají míč. Hledač chodí vně kruhu, snaží se zahlédnout míč a určit, které z dětí jej má právě u sebe. Pokud uhodne, ono dítě si s ním roli vymění. Pokud však třikrát neuhodne, paní učitelka sama určí, které z dětí ho nahradí.
Chytání much
Úkol: nácvik chytání, postřeh, počítání
Pomůcky: míč
Popis hry: Děti stojí v řadě, učitel před nimi. Učitel hází dětem míč. Kdo ho chytí, hodí jej zpět a spojí dlaně, v kterých si drží mouchu. Jedno chycení znamená jednu chycenou mouchu. Učitel zpočátku hází míč popořadě, později na přeskáčku. Někdy hod pouze naznačí a pokud se děti nechají zmást a rozpojí dlaně, všechny mouchy uletí. Pokud dítě míč nechytí, také všechny mouchy uletí.
Na tresty
Úkol: Nácvik chytání, základní polohy těla
Pomůcky: míč
Popis hry: Učitel stojí ve středu kruhu a hází míč dětem. Kdo míč nechytí, dostane trest a musí zaujmou ztíženou polohu. Pokud příště míč chytí, trest se ruší, pokud ne, zaujme další trestnou polohu. Polohy se mění v tomto pořadí: nohy křížem, stoj na jedné noze, stoj rozkročný, klek, sed, leh. Poté dítě vypadává ze hry, nebo musí dát fant.
Koulená
Úkol: manipulace s míčem, rychlost
Pomůcky: větší množství míčů různých velikostí
Popis hry: Děti jsou rozděleny na dvě poloviny, každé družstvo je na opačném konci herny. Každé z dětí má míč. Na povel jej kutálením pošle na druhou stranu. Potom se všechny děti snaží odkutálet všechny míče, které přicházejí z protější strany herny. Hra je ukončena zvukovým signálem. Vyhrává družstvo, na jehož polovině je méně míčů.
Varianta: děti míče nekutálejí, ale odhazují nebo odkopávají
Nikdo nezůstane sedět sám
Úkol: manipulace s míčem, vztahy mezi dětmi
Pomůcky: jeden nebo více míčů
Popis hry: Děti sedí v kruhu a kutálejí si míč. Kdo míč dostane, pošle jej dalšímu sedícímu a sám se postaví. Tak se vystřídají všechny děti.
Varianty: děti si míč hážou (nebo kopou) ve stoje, kdo jej odhodí posadí se
HRY S BALANČNÍMI ČOČKAMI (JEŽKY)
Tato balanční pomůcka je z měkké gumy. Má tvar polokoule. Vrchní kulovitá část má na povrchu masážní výstupky, je tedy vhodné cvičit na boso. Některé typy čoček umožňují zasunutí tyče.
Na ježky
Úkol: nácvik chůze ve dřepu, orientace v prostoru
Pomůcky: větší množství balančních čoček nebo jiných hraček, které se dají snadno přenášet, obruče (nebo švihadla)
Popis hry: Děti sedí v kruhu. Každý má svůj domeček vyznačený obručí nebo švihadlem. Uprostřed je hromada čoček a jiných hraček, které představují jablíčka pro ježky. Mezi nimi stojí učitel. Na signál se děti pohybují ve vzporu dřepmo doprostřed kruhu, když se tam dostanou, otočí se zády k učiteli, který jim na záda přidělí jedno jablíčko. Děti jej musí donést do svého domečku. Každý si musí udělat co největší zásoby na zimu.
Varianta: děti se pohybují ve vzporu dřepmo vzadu (jako raci).
Škatulata, batolata
Úkol: reakce na signál, rovnováha
Pomůcky: každému z dětí (vyjma jednoho) jednoho ježka (balanční čočku)
Popis hry: Děti libovolně rozmístěné v prostoru herny se bosky snaží postavit na svého ježka. Jedno z dětí ježka nemá a říká: Škatulata, batolata hejbejte se z místa na místo. TEĎ!
Na povel TEĎ, si děti musí vyměnit místa (ježci zůstávají ležet na zemi) – tedy najít jiného ježka. Na koho ježek nezbyl, říká znovu říkanku.
Varianta: Dětí bez čoček může být i více (2 i 3, to závisí na celkovém počtu hráčů) – říkanku říkají společně s pí učitelkou.
Na houbaře
Úkol: zručnost (manipulace s tyčí), procvičování barev
Pomůcky: každému z dětí tyč (gymnastickou) a stejný počet (různobarevných) balančních čoček s dírou
Popis hry: Balanční čočky jsou libovolně rozmístěny po zemi. Děti houbaři mají v ruce hůl (tyč), chodí libovolně po prostoru herny a společně recitují:
Houbař chodí po lese,
má velikou hůl, bojte se!
Houbičky se schovávají,
houbaři však vyhrávají.
Píchy, píchy, pích!
Na poslední slova „Píchy, píchy, pích!“ děti najdou nejbližší houbičku (pecičku) a napíchnou ji na tyč. Nesou ji tak, aby nespadla. Na další slova:
Houbičky se rády mají,
stejné k sobě pospíchají!
Ty děti, které mají houbičky stejné barvy se snaží vzájemně k sobě houbičky (čočky na tyči) přitisknout. Pokud se to podaří, položí houbičky kamkoliv na zem a hra se opakuje.
Barevná
Úkol: orientace v prostoru, reakce na signál, procvičování barev
Pomůcky: balanční čočky různých barev – minimálně však alespoň dvě jedné barvy, počet: o jednu méně než je dětí
Popis hry: Bosé děti stojí v kruhu, každé na jednom ježkovi (balanční čočce). Hráč bez ježka je uvnitř kruhu. Různobarevní ježci jsou vždy alespoň v páru. Paní učitelka řekne barvu. Děti stojící na ježcích s určenou barvou se musí vyměnit přeběhem přes kruh. Dítě uvnitř kruhu bez ježka má příležitost zabrat uvolněného ježka dříve, než se stihnou ostatní vyměnit. Na koho ježek nezbyl zůstává uvnitř kruhu.
Varianty: U starších (předškolních) dětí může pí učitelka říci dvě barvy najednou – děti si samozřejmě mění místa pouze v barvě svého ježka. Nebo zvolat „ Paleta“ – potom si všichni hráči vymění místa libovolně bez závislosti na původní barvě svého ježka.
Schovávaná
Úkol: uklidnění, procvičování barev
Pomůcky: barevní ježci (balanční čočky)
Popis hry: Každé z dětí sedí na svém ježkovi, tak aby byl co nejméně vidět. Některé děti ježky nemají (maximálně 3 - 4, podle celkového počtu hráčů). Paní učitelka určí barvu. Děti bez ježků se snaží vypátrat, které z dětí sedí na ježkovi zadané barvy. Jakmile ho najdou, pohladí ho a vymění si s ním místo. Takto hra pokračuje stále dál.
V potoce
Úkol: zahřátí organismu, rozvoj představivosti
Pomůcky: barevní ježci (balanční čočky)
Popis hry: Balanční čočky rozmístíme do nepravidelného kruhu (oválu) v různé vzdálenosti (nejvíce však delšího dětského kroku). Bosé děti - rybky plavou potokem po proudu a vyhýbají se kamenům (běží po kruhu určeným směrem slalomem mezi balančními čočkami). Na povel následuje změna směru (rybky plavou proti proudu). Z rybek se stanou děti, ty si ale nechtějí v potoce namočit nožky, a tak se snaží chodit po kamenech - pomalu a opatrně, aby do vody nespadly (děti chodí v určeném směru po balančních čočkách). Děti se promění v žabáky a žabky a kameny v potoce přeskakují (snožmo přeskakují položené balanční čočky), a protože je nožky bolí, na povel skočí do rybníka (dovnitř kruhu), položí se na záda, bolavé nožky zvednou vzhůru a klepou s nimi tak dlouho, až z nich únava spadne. Protože v čistých rybnících a potocích žijí raci, zahrajeme si na raky. Každý ráček, který se pohybuje nohama napřed (ve vzporu vzadu dřepmo), si uloví svou barevnou rybku (balanční čočku), položí si ji na břicho a odnese do doupátka (v určeném rohu herny). Někteří ráčci mohou jít ulovit i více rybek (podle počtu čoček).
· Napadla by Vás i jiná hra, při níž by bylo možno využít masážní funkce balančních čoček?
· Dokázala byste vytvořit cvičební celek s využitím balančních čoček spojený s tématem ochrany přírody?
HRY S PADÁKEM
Padák je látkový (často šitý z padákoviny) kruh (některé jsou i obdélníkového tvaru) tvořený barevnými poli látky (výsečemi) se středovým kruhovým otvorem. Na jeho okraji jsou často umístěna poutka pro lepší úchop. Nejčastěji je využíván padák o průměru 4m, ale existují až do průměru 20m.
Černá díra
Úkol: manipulace s padákem, odhad pro pohyb míče, spolupráce
Pomůcky: padák, malý lehký míček velikosti tenisového (různé míčky různých vah i velikostí – maximální velikost však taková, aby míček prošel otvorem)
Popis hry: Děti stojí okolo padáku a drží oběma rukama poutka padáku. Paní učitelka vhodí na padák malý míček. Děti se snaží pohybovat padákem (vesmírem) tak, aby míček (planeta) skončil v otvoru uprostřed padáku (v černé díře).
Varianty: (pro starší děti) Na vypnutou plachtu položíme několik různých míčů. Úkolem dětí je nechat propadnout postupně všechny balony otvorem v co nejkratším čase. Další varianta pro skupinu předškoláků: Děti rozdělíme na dvě skupiny. Každá skupina má svůj míč (stejně velký, jen jiné barvy). Děti stojí kolem padáku a drží jeho poutka, střídavě hráči jedné a druhé skupiny. Cílem je dosáhnout toho, aby právě míč mé skupiny propadl otvorem jako první.
Mexická vlna
Úkol: manipulace s padákem, odhad pro pohyb míče, vzájemná spolupráce
Pomůcky: padák, větší a těžší míč (jako na sálovou kopanou)
Popis hry: Všichni hráči drží oběma rukama padák za okraje. Učitelka položí míč na padák poblíž okraje. Snahou všech hráčů je udržet míč při okraji padáku (pozor aby nevypadl) a zároveň ho rozpohybovat kolem dokola. Pokud se to podaří vznikne „mexická vlna“ ( podobná známé z diváckých tribun).
Varianty: (pro mladší děti) Jiná varianta: Děti drží kolem dokola padák ve výši pasu. Jedno z dětí (nebo dvě proti sobě) běží kolem dokola stojících dětí držících padák, jak je míjí, dotýká se jich rukou. Když stojící dítě ucítí dotek, hned vzpaží a zase připaží. (Běžící děti mohou na povel učitelky měnit směr.)
Výměna
Úkol: Procvičení barev, reakce na signál, orientace v prostoru
Pomůcky: padák
Popis hry: Děti stojí kolem padáku, každé drží jeho okraj u jedné z barev. Chodí dokola a říkají: „Hádej, hádej hadači, která barva nestačí? Kterápak se změnit má? A bude to, a bude to: ČERVENÁ.“ Při vyřknutí určené barvy (např. červené) se všechny děti zastaví, vzpaží (nafouknou padák). Děti stojící u vybrané barvy se pustí a podběhnutím pod padákem si vzájemně vymění místa. Pozor na srážku dětí pod padákem!
Kdo je žabák?
Úkol: manipulace s padákem v rytmu, paměť, posilování vzájemných vztahů ve skupině, smysl pro fair play (udržet oči zavřené)
Pomůcky: padák
Popis hry: Děti stojí se zavřenýma očima kolem padáku, každé drží poutko padáku. V rytmu říkanky pohybují padákem nahoru a dolů:
Skáče šipky, lomeňáka, (ze vzporu dřepmo stoj, vzpažit – padák vzhůru)
za večerů koncert kváká.(vzpor dřepmo – padák leží na zemi)
Na rybníku pod hrází, (stoj, vzpažit)
když měsíček vychází.(vzpor dřepmo pustit padák)
Paní učitelka během říkanky dotykem označí žabáka, který se v rybníčku (pod padákem) schová. Když vyjde měsíček, děti mohou oči otevřít a hádat, kdo je žabákem.
Balónku, hop!
Úkol: manipulace s padákem, odhad pro pohyb míče, vzájemná spolupráce
Pomůcky: padák, velký nafukovací míč (nepropadne středovým otvorem)
Popis hry: Děti stojí v kruhu a drží poutka padáku, v němž je velký míč. Odříkávají: “Zatočíme balónek, dokolečka dokola. Pohoupáme balónek houpy hou, houpy hou.“ A Anička (paní učitelkou vybrané dítě) zavolá: Balónku, hop!“
Děti chodí (s napnutým padákem) dokola, pak míč pohoupají a na povel (Hop!) se snaží vyhodit míč co nejvýše do vzduchu a následně ho zase chytit zpět do padáku.
Hrátky
Pomůcky: padák
Popis hry: Děti stojí okolo padáku a drží oběma rukama poutka padáku. Zpočátku děti padák pouze “nafukují“ – víří vzduch (jsou větříky, zprvu malé a mírné, později silnější, až se stanou vichrem z hor) zdviháním plachty vzpažováním a připažováním.
Popis hry: Jedno z dětí si libovolně lehne či sedne doprostřed padáku, ostatní děti klečí, drží poutka padáku a dělají větříky, které vzdouvají nejprve malé a stále větší mořské vlny kolem velryby uprostřed.
Popis hry: Děti stojí okolo padáku a drží každou rukou poutko padáku. Na známou písničku: „Houfem ovečky“ děti podle pokynů paní učitelky chodí za zpěvu písně dokola – mění směr, pohybují se k sobě (do středu kruhu), dupou či cupitají, nadouvají padák apod.
· Jaké úkoly dle Vás splňují posledně uváděné Hrátky? Kam byste (do jaké části cvičebního celku) jednotlivé hry mohly zařadit?
· Napadá Vás i jiná (vhodnější) motivace, než je u jednotlivých her naznačena?
HRY S VOZÍKY
Vozík je nízká destička (nejčastěji dřevěná) na čtyřech kolečkách. Při hrách s hyperaktivními dětmi a dětmi s poruchami pozornosti jsou doporučeny chrániče loktů, kolen a případně i helma.
Na koníky
Úkol: rozvoj spolupráce, prostorová orientace
Pomůcky: pro každou dvojici švihadlo a vozík na kolečkách
Popis hry: Ve dvojicích, jedno z dětí je koníkem, druhé vozkou. Vozka sedí na vozíku (klek sedmo na patách či turecký sed) a drží opratě (konce švihadla). Jeho koník (vraník, bělouš či grošák) cválá či kluše doprava nebo doleva podle pokynů vozky – švihadlo si přidržuje v pase. (Pozor na srážky! Koník musí být opatrný a poslouchat vozku. Nezapomeňte děti v obou rolích vyměnit.)
Ježdíci
Úkol: posilování paží, prostorová orientace
Pomůcky: pro každé z dětí vozík na kolečkách, balanční čočky (molitanové míče)
Popis hry: Děti si lehnou břichem na vozík (pokrčí nohy) a za pomoci rukou se libovolně posunují po vymezeném prostoru herny. Musí se však vyhýbat čočkám různě rozmístěným a také ostatním ježdíkům. (Pozor, hra by neměla trvat příliš dlouho. Jsou zatěžovány zdvihače hlavy a další krční svaly.)
Varianta: Dětem je možné vhodit do herního prostoru molitanový míč (míče), které si mohou vzájemně koulet a posílat.
Pavoučí síť
Úkol: posilování nohou, paží, prostorová orientace
Pomůcky: jeden vozík na kolečkách, provazy (vyřazená lezecká lana)
Popis hry: Lano je napnuto tak, aby vytvořilo nízkou síť (mezi žebřinami, případně jinými pevnými součástmi herny, navázáno na sebe). Jedno z dětí leží zády na vozíku a za pomoci nohou rukama ručkuje po síti až k místu, kde je umístěna moucha (hračka). Jakmile se k ní pavouk dostane, musí si ji položit na břicho a doručkovat zase zpět do doupátka (výchozího místa), aby ji tam mohl sníst. Jakmile mu moucha z břicha spadne, či se pavouk pustí sítě – byl bohužel neúspěšný a zůstane hladový. Moucha je znovu umístěna někam do prostoru sítě a nový pavouček zkusí štěstí. Hra není určena pro větší počet dětí (v roli pavoučka by se měly vystřídat všechny děti).
Varianta: U starších dětí je možno zapojit i ostatní (ty, co nejsou zrovna pavoukem) a postavit síť s jejich pomocí. Rozmístěte je do nepravidelného kruhu a lano jim vložte do rukou (musí ho držet nízko – aby na síť pavouček dosáhl). Protože se pavouček pohybuje i za pomoci nohou, nebude pro něj nijak obtížné lano udržet. Můžete i změnit tvar sítě (ne však během vlastní pavoukovi akce).
Husitská jízda
Úkol: rozvoj spolupráce, posilování pletence ramenního, aktivní zpevnění částí těla
Pomůcky: vozíky na kolečkách
Popis hry: Část dětí provádí klek sedmo (nebo „turecký sed“) na svém vozíku. Jsou srovnány v řadě na kraji herny (tělocvičny). Mezi nimi a především na krajích vozové hradby jsou stojící děti bez vozíků (statní valaši - koníci). Celá řada se propojí tím, že se chytí za ruce. Na povel „Spanilá jízda“ vyrazí a váleční oři táhnou celou jízdu vpřed. Všichni se snaží udržet řadu i během přesunu na protější stranu herny. (Čím je méně koníků – tím je úkol obtížnější!) Na druhé straně se role vymění.
· Napadá Vás hra, při níž by se děti pohybovaly na vozíku ve vzporu klečmo na pravé (levé) a levou (příp. pravou) nohou by se odrážely (téměř jako na koloběžce)?
· Zamyslete se, jaká úskalí z bezpečnostního hlediska, vozíky u dětí v MŠ skrývají? (Jak předejít úrazům?)
HRY S VYUŽITÍM KOBEREČKŮ
Koberečky jsou malé čtverce (různé rozměry), které jsou z jedné strany protiskluzové, z druhé strany po podlaze kloužou. Zpravidla se využívají rozstříhané kvalitní koberce, nebo rohože navrch s chlupem a vespod pogumované.
Za míčem
Úkol: rozvoj celkové koordinace, rozumové složky, navození dobré nálady
Pomůcky: míč, každému z dětí dva koberečky
Popis hry: Děti mají za úkol pohybovat se prostorem pouze za pomoci obou koberečků a nesmí se přitom nohou dotknout podlahy. Jejich úkolem je zmocnit se takto míče a trefit některého ze spoluhráčů. Počítají si úspěšné trefy.
Poznámka: Během hry lze měnit techniku pohybu.
Kobercová blecha
Úkol: rozvoj prostorové orientace, rychlosti
Pomůcky: větší počet koberečků
Popis hry: Koberečky rozmístíme po hracím prostoru nedaleko sebe tak, aby tvořily různé cestičky. Protiskluzová strana je vespod, aby dětem při došlapu nepodjely. Děti se smí pohybovat pouze po cestičkách – došlapovat pouze na koberečky. Jedno z nich má však kobercovou blechu (určí paní učitelka), která tak šimrá a svědí, že se jí chce rychle zbavit – předat ji někomu jinému. Dotykem ji tedy může předat jinému z dětí (blecha přeskočí) a hra pokračuje.
Poznámka: Před začátkem samotné hry by si děti měly vyzkoušet, jak se budou vzájemně ohleduplně na cestičce z koberečků vyhýbat.
Cesta přes ohnivé pole
Úkol: rozvoj prostorové orientace, manipulační schopnosti
Pomůcky: koberečky
Popis hry: Každé z dětí má dva koberečky. Má za úkol dostat se přes ohnivé pole, kam se nedá šlápnout bosou nohou. Pole označíme dvěma čarami nebo metami. Každý se musí dostat z jedné strany na druhou tak, aby nešlápl na zem bosou nohou. Postaví se na jeden kobereček a druhý položí před sebe, pak si na něj stoupne a přemístí první kobereček opět před sebe. Vyhrávají všichni, kteří přešli přes pole.
· Vymyslete hru při níž budou děti k přesunu využívat koberečků jako lyží. (Budou mít pod každou nohou jeden kobereček skluzovou plochou k podlaze)
HRY S NETRADIČNÍM NÁČINÍM
Lze použít prakticky cokoli z každodenního života, či si vyrobit vlastní netradiční pomůcku. Pozor k některým hrám se některé předměty (např. ke kopání) z důvodů společensko konvenčních (výchovných) či zdravotních (bezpečnostních) prostě nehodí.
Na zloděje
Úkol: rozvoj prostorové orientace, rychlosti a postřehu
Pomůcky: čepice
Popis hry: Skupina dětí se postaví do zástupu. Po jednom přistupují k učitelce. Ta každému z dětí pošeptá jeho roli ve hře. Všichni, kromě jednoho – zloděje - jsou policisté. Na zemi je položena čepice. Všichni se pohybují volně ve vymezeném prostoru. Zloděj má za úkol velmi rychle čepici sebrat a utíkat s ní do bezpečí k paní učitelce. Musí utéci a vyhnout se všem policistům, kteří se ho snaží zastavit dotykem. Jestliže se mu to podaří, získá nové „zlodějské“ jméno (např. „Šikovná pacička“, „Rychlonožka“ apod.). V příští hře paní učitelka role dětem vymění. Šanci stát se zlodějem by měl mít každý.
Varianta: Čepic může být i více – zloděj si tak může vybrat, kterou ukradne. Stejně tak i zlodějovo „bezpečí“ může být větší prostor – např. celá jedna stěna herny. (Vyhnete se tak shromažďování dětí – policistů v místě kolem čepice a paní učitelky.)
Na panáčka Kolíčka (příp. panenku Kolíčenku)
Úkol: rozvoj hmatu a jemné motoriky, fyzický kontakt, humor a dobrá nálada
Pomůcky: kolíčky na prádlo, šátky
Popis hry: Děti utvoří dvě skupinky. V každé skupince paní učitelka jednomu z dětí zaváže šátkem oči. Pak tiše určí dítě, které bude hrát roli „Kolíčka“. Ostatní děti ze skupinky mají každé jeden kolíček. Ten opatrně připevní na šaty vybraného Kolíčka a sednou si do kruhu kolem něj. Na povel paní učitelky začnou v obou skupinách nevidomé děti hledat kolíčky na Kolíčkově těle. To, které je všechny najde dříve vyhrává. V příští hře paní učitelka opět dětem role vymění.
Obměna: Při malém počtu dětí není nutné vytvářet dvě skupinky - stačí pouze jedna (vítězství nemusí být podmíněno rychlostí nálezu všech kolíčků). Děti sedící v kruhu kolem obou hlavních aktérů mohou slovně navádět a také povzbuzovat svého nevidomého k rychlejšímu nálezu kolíčků, nebo naopak musí mlčet a hledání jednotlivých kolíčků je pouze na nevidomém dítěti.
Přelévání vody
Úkol: rozvoj jemné motoriky, soustředěné, zábava
Pomůcky: kelímky, ping-pongové míčky (nebo hopsakoule), libovolná nádoba
Popis hry: Děti utvoří dvě družstva, každé družstvo se postaví do řady s malými rozestupy. První z dětí v každé řadě dostane do kelímku míček, který představuje vodu. Děti přeléváním postupně přesunují míček až na konec řady, kde jej poslední člen družstva vysype do nádoby. Učitel stojí na začátku a přiděluje další míčky na začátek družstva. Vítězí družstvo, které má v nádobě více míčků.
Varianta: Lze využít i nesoutěžní obměny, kdy děti stojí v kruhu a přelévají míčky dokola, nebo stojí v zástupu a poslední člen družstva přebíhá i s míčkem na začátek. Hra končí, až se všichni vystřídají.
· Vymysleli by jste i jiný název a motivaci ke hře „Na zloděje“ tak, aby naopak děti vychovávala k respektování a ochraně osobního vlastnictví a o odsuzovala nečestné jednání zlodějů?