MŠ didaktika gymnastiky - cvičení s nářadím, relaxační cvičení
Cvičení s nářadím
U dětí v mateřské škole můžeme využít pro cvičení laviček, žebřin a různých typů stavebnic.
Kromě klasického nářadí lze na našem trhu nalézt různé typy stavebnicových systémů. Jde o velké tvary, většinou z pevného molitanu potaženého umělohmotnou koženkou, které napodobují gymnastické nářadí. Součástí je klín, schody, dětská švédská bedna a válec. Ideální jsou pro nácvik základní lokomoce při zdolávání překážek a pro gymnastickou průpravu. Svojí variabilitou jsou ideální pro tvorbu různých překážkových drah, při kterých lze zapojit fantazii dětí.Uvádíme náměty pro cvičení na nářadí.
Lavička:
- chůze, obraty
- stoj jednonož, výpon, dřep, klek na levé (pravé), vzpor klečmo
- lezení ve vzporu klečmo, dřepmo
- přitahování v lehu na břiše
Žebřiny:
- lezení vzhůru, dolů, stranou
Zavěšená šikmá lavička na žebřinách:
- chůze a lezení vzhůru po lavičce
- chůze, lezení, klouzání dolů po lavičce
Klín:
- využijeme při nácviku pohybu po nakloněné rovině: lezení, plazení, chůze, běh (v kombinaci se schody utvoří překážku)
- pro akrobatickou průpravu využijeme šikmou plochu pro převaly (v kombinaci se žíněnkami)
- šikmá plocha může tvořit skluzavku
- lze využít jako oporu při cvičení (např. opora nohou při posilování břišních svalů)
Schody:
- využijeme při nácviku zdolávání překážek: lezení, chůze, běh (samostatně nebo v kombinaci s klínem utvoří překážku)
- po rozebrání tvoří menší překážky, které se dají zdolat překročením nebo přeskočením
- lze využít jako oporu při cvičení (např. opora nohou při posilování břišních svalů)
Dětská švédská bedna:
- lokomoce po vyvýšené zúžené ploše (vytvoříme ji z jednotlivých dílů poskládaných na délku za sebou): lezení, chůze, běh
- po rozebrání tvoří menší překážky, které se dají zdolat překročením nebo přeskočením
- nácvik zdolávání vyšších překážek
- nácvik základních gymnastických prvků (výskok do vzporu dřepmo, kotouly) u pokročilých dětí
- lze využít jako oporu při cvičení (např. opora nohou při posilování břišních svalů)
Válec:
- kutálení válce před sebou při chůzi, běhu
- leh na břiše na válci (válec napříč) – pohyb vpřed a vzad pomocí paží
- nácvik kotoulu vpřed (v kombinaci se žíněnkou)
- sed jízdmo, vzpor sedmo jízdmo
Cvičení s velkými míči
Velké míče jsou vhodnou cvičební pomůckou pro děti od 5 let. Pro předškolní děti jsou vhodné míče o průměru
|
Popis |
Účinek |
Poznámky |
1. |
ZP: sed na míči, ruce uchopí držadla
|
Rovnováha, orientace v prostoru, rozvoj aerobní zdatnosti, síla dolních končetin |
Na míči bez držadel lze skákat na místě. Dbáme na vzpřímené držení těla, můžeme je podpořit položením lehkého předmětu na temeno. |
2. |
ZP: sed roznožmo na míči
|
Rovnováha, protažení paží, dechové a přímivé cvičení |
Důležitá je správná velikost míče, celá chodidla musí být na zemi. |
3. |
ZP: sed roznožmo na míči, připažit – ruce na kolena
|
Protažení šíjových svalů, rovnováha |
Provést i na druhou stranu |
4. |
ZP: sed roznožmo na míči, připažit – ruce na kolena
|
Přímivé cvičení, nácvik správného sedu |
|
5. |
ZP: sed roznožmo na míči, připažit – ruce na kolena
|
Správné držení těla, koordinace, rovnováha |
Varianty tohoto cvičení dosáhneme změnou polohy paží a motivací (upažit – jako orel, pokrčit předpažmo – držíme opratě koně apod.). |
6. |
ZP: sed roznožmo na míči, 2 cvičenci sedí proti sobě a drží se za ruce 1. skákání ve dvojicích |
Správné držení těla, koordinace |
Obtížnější je skákání ve stejném rytmu, které lze dále doplnit o tleskání dlaněmi, nebo při držení zkřižmo. |
7. |
ZP: leh pokrčmo – míč na břiše, ruce položit ze strany na míč
|
Posilování břišních svalů |
|
8. |
ZP: leh, pokrčit přednožmo, lýtka na míči
|
Posilování břišních a hýžďových svalů, rovnováha |
Velmi obtížné je provedení s napnutýma nohama. |
9. |
ZP: sed roznožmo, míč před tělem
|
Protažení zadní strany nohou, manipulační schopnost |
|
10. |
ZP: leh, předpažit poníž, míč před tělem
|
Koordinace, posilování břišních svalů, protažení zádových svalů |
|
11. |
ZP: turecký sed, předpažit, míč před tělem
|
Přímivé cvičení, koordinace, manipulační schopnost |
|
Cvičení relaxační a dechová (bez náčiní a se šátkem)
Na děti a jejich nervový systém jsou v dnešní době kladeny vysoké nároky. Přesto, že uvolnění a relaxace svalů jsou nutným protikladem k dynamickým činnostem a vysoké aktivitě dětí, nezbývá na ni mnohdy čas. Cílem relaxačních cvičení je navodit uvolnění svalů. Podmínkou relaxace je klidné správné dýchání. Relaxační i dechová cvičení vedou děti k soustředění se na svou osobu, vedou je k lepšímu vnímání těla, ke zklidnění a uvolnění. Tato cvičení většinou zařazujeme na závěr cvičební jednotky anebo po rušné dynamické části. Lepší motivaci cvičení pomáhá u vybraných cviků použití šátku.
|
Popis |
Účinek |
Poznámky |
1. |
ZP: stoj rozkročný, upažit
|
Uvolnění svalů v horní části těla |
Motivovat příběhem (např. o sněhulákovi tajícím na slunci) |
2. |
ZP: výpon, vzpažit
|
Uvolnění svalstva paží a rukou |
Motivovat příběhem (např. o stromu klátícím se na podzim ve větru, kterému opadává listí) |
3. |
ZP: vzpor dřepmo, předklon hlavy
|
Nácvik správného dýchání. |
Motivovat příběhem (např. balon se nafukuje a vypouští) |
4. |
ZP: mírný stoj rozkročný, upažit levou, pokrčit předpažmo pravou, ruce drží šátek
|
Uvolnění svalstva paží a rukou. |
Pohyb připomíná máchání prádla. Postupně zrychlujeme a zpomalujeme tempo pohybu. |
5. |
ZP: mírný stoj rozkročný, upažit levou, pokrčit předpažmo pravou, ruce drží šátek
|
Uvolnění svalstva paží a rukou, přímivé cvičení. |
Pohyb připomíná máchání prádla. Postupně zrychlujeme a zpomalujeme tempo pohybu. |
6. |
ZP: klek sedmo, hluboký ohnutý předklon, čelo na zemi
|
Relaxace, uvědomění si rozdílu mezi napětím a uvolněním, dechové cvičení |
|
7. |
ZP: klek sedmo, hluboký ohnutý předklon, vzpažit, ruce drží šátek položený na zemi
|
Relaxace, uvědomění si rozdílu mezi napětím a uvolněním |
|
8. |
ZP: turecký sed, pokrčit upažmo vpřed, ruce drží šátek před obličejem
|
Dechové cvičení |
Děti se snaží svým dechem rozhýbat šátek. |
9. |
ZP: leh
|
Relaxace, uvědomění si rozdílu mezi napětím a uvolněním |
Učitel prochází mezi cvičenci a zvednutím zkouší, zda jsou končetiny uvolněné. |
10. |
ZP: leh, předpažit, přednožit
|
Relaxace, uvědomění si rozdílu mezi napětím a uvolněním |
Motivovat příběhem (např. brouček třese nožičkama, unavil se a musí si odpočinout) |
11. |
ZP: leh, upažit, šátek v pravé ruce
|
Uvolnění, relaxace horních končetin |
|
12. |
ZP: turecký sed
|
Dechové cvičení, uvolnění, relaxace |
|
13. |
ZPh: chůze, běh
|
Uvolnění, relaxace |
K chůzi nebo běhu pustíme rychlou hudbu, jakmile hudba vypne děti zaujmou libovolnou polohu na zemi, |
Použitá literatura:
APPELT, K., HORÁKOVÁ, D., NOVOTNÝ, L. Názvosloví pro cvičitele. Praha: Olympia, 1989. |
APPELT, K., LIBRA, M., STEJSKALOVÁ, I. Základy názvosloví tělesných cvičení. Praha: Palestra, 2004. |
BURSOVÁ, M. Kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0948-1. |
DVOŘÁKOVÁ, H. Cvičíme a hrajeme si. Olomouc: Hanex, 1995. ISBN 80-85783-07-X. |
DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-693-4. |
DVOŘÁKOVÁ, H. Sportujeme s nejmenšími dětmi. Praha: Olympia, 2001. ISBN 80-7033-313-8. |
DVOŘÁKOVÁ, H. Tělesná výchova v rámcovém programu základní motorika. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-067-6. |
FEJTEK, J., MAZUROVOVÁ, Z. Předsportovní průprava. Praha: Olympia,1990. |
JARKOVSKÁ, H., JARKOVSKÁ, M. Posilování s vlastním tělem 417krát jinak. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0861-2. |
SKOPOVÁ, M., ZÍTKO, M. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0973-8. |
ZEMÁNKOVÁ, M. Pohyb nad zlato. Olomouc: Hanex, 1996. ISBN 80-85783-11-8. |